Hobbyhoekje
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Voor iedereen met een hobby.
 
HomePortalLatest imagesSearchRegisterLog in

 

 Je tuin winterklaar maken

Go down 
AuthorMessage
Gast
Guest




Je tuin winterklaar maken Empty
PostSubject: Je tuin winterklaar maken   Je tuin winterklaar maken EmptySun Aug 29, 2010 4:54 am

Tuintips en hoe je tuin winterklaar maken

Het is belangrijk om je tuin winterklaar te maken voor de vorstperiode begint om in de lente optimaal van je planten, bomen, bloemen,... te kunnen genieten. Daarom hier enkele tips om je tuin te onderhouden voor de winterperiode.

[*]Alle niet-winterharde planten binnenhalen.
Planten die niet winterhard zijn, moeten onvermijdelijk binnengeplaatst worden. Zet ze binnen of op zijn minst in een vorstvrije plaats. Maak de potten schoon, controleer of er geen ongedierte in zit, dit willen we natuurlijk niet binnenkrijgen. Je kan de planten eventueel snoeien, dat is meteen ook plaatsbesparend. De meeste planten vragen extra voeding en niet teveel water gedurende de winter. Zet je planten niet in een té warme plaats, dit verhoogt de kans op het aantrekken van ongedierte dat misschien over het oog werd gezien en het stimuleert ook nog eens de groei van de planten.

[*]Bescherm je buitenplanten tegen vocht en vorst.
Om je planten in volle grond of kuipplanten tijdens de winter te behoeden tegen vocht en vorst, gaan we de stammen, stengels en wortels afschermen. Hiervoor kun je verschillende materialen gebruiken zoals stro, jutte, bladriet, dennentakken of speciaal hiervoor bestemde plastic, maar ook gewoon de afgevallen bladeren. Vooraleer je je planten gaat afschermen, gaan we ze eerst snoeien (meer hierover in het volgende stukje) Je kan ze eventueel ook nog bemesten. Nu gaan we ze afschermen, de belangrijkste delen die afgeschermt dienen te worden zijn de wortels en het deel van de stam/stengel dat net boven de grond komt. Wees niet te zuinig maar overdrijf ook niet.

[*]Snoeien
Snoei alle zieke plantendelen weg die besmet zijn met parasieten of schimmels. Gooi dit snoeisel ook niet op de composthoop omdat je zo een besmettingshaard maakt naar het volgende jaar toe. Er zijn tal van regels en richtlijnen die je kunt volgen voor het snoeien van planten, struiken, bomen,... Ik gebruik de regel van mijn moeder en haar tuin ziet er steeds geweldig uit. Die regel is: "staat of hangt het in mijn weg, dan snoei ik het" Werkt voor ons prima. Bloemen zoals chrysanten, gladiolen, tulpen,... snoei ik tot net boven de grond en dan wat afscherming er over. De rest snoei ik op zicht en de hortensia's snoei ik nooit (enkel in het voorjaar de gedroogde bloemen). Al het snoeisel gaat door een hakselaar en dat gebruik ik dan weer om tussen de planten te strooien. Dat ziet er leuk uit en is ook goed ter afscherming. Snoeisel dat niet door de hakselaar kan gaat op de composthoop of indien ziek of te groot gaat het buiten met de snoeihout-ophaling. Wanneer moet je nu gaan snoeien? Ik kijk op mijn vuilniskalender wanneer het snoeihout-ophaling is en in de week daarvoor begin ik met snoeien.

[*] Het gazon
Rijdt het gras nog een laatste keer af voor de koude periode. Hark regelmatig de afgewaaide bladeren van het gazon. Bemest je gazon, gebruik hiervoor meststof die ook mos tegengaat. Probeer het lopen op je gazon te vermijden wanneer je gazon sompig is. Ook wanneer je gazon verbrand is door de zon zo min mogelijk op lopen. Wanneer je tuin makkelijk onder water komt te staan bij hevige regenbuien, kan je, wanneer men zulke buien voorspelt, in je tuin gaten maken met een staaf. Zo kan het water makkelijker doordringen in de grond.

[*] Schoonmaken en opbergen van tuimateriaal
Nu onze tuin winterklaar is, kunnen we ook ons tuinmateriaal gaan schoonmaken en opbergen. Gebruik een lekker sopje om alles te reinigen. Je kan ook de snoeischaren en andere scherpe materialen slijpen of aanscherpen. Zorg ook dat alles goed droog is om roest te vermijden. Je kan ook je materialen invetten ook om roest te vermijden en om alles soepel te houden. Laat de tuinslang leeglopen, rol ze netjes op en berg ze vochtvrij op. Buitenkranen dienen afgeschermt te worden en afgezet te worden om gebarsten leidingen in de winter te vermijden (dat is geen lachertje, kan er helaas van meespreken). Tuintafels en stoelen een laatste keer schoonmaken en opbergen. Parasols schoonmaken en opbergen. Tuinbeelden of andere versieringen schoonmaken en eventueel behandelen tegen algen en mos.

[*] Nog enkele extra tips
Zwembad afdekken en behandelen. Vijver bladeren en ander rottend materiaal vrij houden. Eventueel bloembollen en knollen al planten. Dakgoten schoonmaken. Lege bloempotten en bakken schoonmaken en omdraaien, zo kan er geen water in komen en kunnen ze niet kapotvriezen. Nakijken of er niks in je tuin is dat bij stormweer kan gaan vliegen of schade kan veroorzaken en eventueel een oplossing voor zoeken.
Back to top Go down
 
Je tuin winterklaar maken
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Hobbyhoekje :: Babbelbox-
Jump to: