Hobbyhoekje
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Voor iedereen met een hobby.
 
HomePortalLatest imagesSearchRegisterLog in

 

 Techniek: gietzeep gieten

Go down 
AuthorMessage
Gast
Guest




Techniek: gietzeep gieten Empty
PostSubject: Techniek: gietzeep gieten   Techniek: gietzeep gieten EmptySun Jun 13, 2010 10:25 am

Zeep maken is een hobby die erg populair aan het worden is. Op de website van zeep vanderleden kun je stap voor stap lezen hoe je helemaal zelf zeep maakt. Daar ga ik hier dus niet over uitwijden. We gaan het hier wel hebben over gietzeep.

Menig hobbyspeciaalzaak verkoopt gietzeep en er zijn zelfs speciale zeepwinkels waar je alles kunt vinden wat je nodig hebt. Het leuke is dat je deze hobby zo duur kunt maken als je zelf wil. Eens je de gietzeep hebt, kun je eigenlijk al aan de slag. Mallen kun je zelf maken, kleuren kan je met natuurlijke ingrediƫnten of met voedingskleurstof en geuren kan met parfumolie, etherische olie.

Hoe ga je nu te werk?
Ik test altijd even hoeveel inhoud er in mijn mal past. Dat doe ik door de mal te vullen met water en dit water dan in een maatbeker te gieten. Bv er kan 300ml water in mijn mal, dan heb ik 300gr gietzeep nodig.
Snijd de hoeveelheid zeep dat je nodig hebt in kleine blokjes en doe dit in een kom die in de microgolfoven past (heb je geen microgolfoven, dan beschrijf ik de werking zo meteen). Zet de kom in de microgolfoven zonder deksel en zet de oven 20 seconden aan. Haal de kom er even uit, roer even om en zet opnieuw in de microgolfoven voor 20 seconden. Herhaal dit proces tot de zeep bijna volledig gesmolten is. Let wel even op. De gietzeep kan heet worden, wanneer je hem te lang verwarmd in de microgolfoven en kan een heftige knoeiboel worden.

De roer de gietzeep goed tot alle brokjes gesmolten zijn en je een mooi vloeibaar mengsel hebt. Voeg nu je geur en kleur toe. De verhouding van geur is 10ml per kilo zeep, heb je minder dan een kilo zeep, moet je even gaan berekenen. Kleur kan je toevoegen naar je eigen smaak.

Giet nu de zeep in je mal. Een klein beetje isopropylalcohol (verkrijgbaar bij de apotheek) verstuiven, zo verdwijnen de luchtbelletjes. Afhankelijk van de grootte van de mal kan je binnen enkele uurtjes de zeep uit de mal halen. Theoretisch gezien kan je de zeep onmiddellijk gebruiken en/of verpakken. Ik laat de zeep toch meestal nog even een dagje liggen.

Je kan dit proces ook doen au bain marie als je geen microgolfoven zou hebben. De zeep moet wel au bain marie gesmolten worden zoals chocolade want de zeep kan vlam vatten.

Wat kan je allemaal gebruiken als mal?
Een leeg melkpak, even omspoelen en goed laten drogen
Lege plastic bakjes van salades, boter, smeerkaas,...
Silicone bakvormen
Lege pringlesbus
Ijslolly vormen
Ijsblok vormen
Ik heb het nog niet uitgetest, maar ik zou wel voorzichtig zijn bij het gebruiken van metalen vormen.
Het belangrijkste is dat de vorm schoon en droog is
Gebruik je een mal van harde plastic en krijg je de zeep er niet uit? De mal vooraf een klein beetje invetten met vaseline (de zeep is dan wel een beetje vettig als ie uit de mal komt, maar als je hem lang genoeg laat liggen verdwijnt da vanzelf) Of je kan de mal 20 min in de vriezer zetten en dan onder een loei hete kraan houden en de zeep plopt er zo uit.

Gietzeep bevat glycerine. Glycerine is een stof welke water uit de lucht haalt. Als je de gietzeep te lang onafgedekt laat liggen zal ze gaan zweten. Met de zeep op zich is dan niks mis, maar het is geen zicht. Ik verpak mijn gietzeep meestal binnen de 2 dagen met huishoudfolie.
Back to top Go down
 
Techniek: gietzeep gieten
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Hobbyhoekje :: Zelf zeep maken-
Jump to: